Cardiovasculaire Geneeskunde.nl

Zoutreductie & HVZ: goede stap vleeswarenbranche, maar niet genoeg

Nieuws - May 23, 2013


Op 22 mei 2013 kondigde de Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (VNV) aan hard aan de slag te gaan met het terugbrengen van de percentages zout en vet in de diverse productsamenstellingen. Supermarkten en de vleeswarenindustrie willen afspraken maken om het aandeel zout met 10% en het aandeel verzadigd vet met 5% te verminderen. Binnen twee jaar moeten bedrijven dit gerealiseerd hebben. Supermarkten zullen de afspraken in hun inkoopvoorwaarden verwerken, zodat ook buitenlandse producenten hieraan moeten voldoen.
 
In een reactie zeggen de Consumentenbond, de Hartstichting en de Nierstichting dat het meer effect zou hebben als een zoutreductie wettelijk wordt geregeld voor álle sectoren.
Op donderdag 30 mei staat zoutreductie op de agenda van de Tweede Kamer tijdens het Algemeen Overleg Preventie. ‘Elke keer komt, en steeds vlak voordat dit onderwerp ergens op de agenda staat, de levensmiddelenindustrie met nieuwe beloftes, waar vervolgens niets van terecht komt,’ aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, op de websites van de Consumentenbond en de Hartstichting. Zelfregulering werkt niet in de praktijk vinden deze kritische partijen. Daarom pleiten zij voor wetgeving.
Floris Italianer, directeur van de Hartstichting, voegt toe: ‘Minister Schippers heeft vorig jaar aangekondigd dat zij over zou gaan tot wetgeving als de industrie zelf niet voldoende zoutreductie zou bewerkstelligen. Eind 2012 bleek het zoutgehalte slechts 3% gedaald ten opzichte van 2011 en dit is bijna geheel te danken aan de broodsector, waar wel wettelijke afspraken zijn voor zoutreductie. Toch komt minister Schippers haar belofte van wetgeving niet na, terwijl het voorbeeld van de broodsector laat zien dat dit het enige is wat werkt.’
Tom Oostrom, directeur Nierstichting: ‘In 2009 beloofde de vleesindustrie al dat er werk zou worden gemaakt van zoutreductie wat eind 2010 tot resultaat zou moeten leiden. Maar er is bij vleesproducten tot nu toe geen enkele vooruitgang meetbaar. En ook in andere sectoren worden loze beloftes gedaan. Alleen bij conserven en brood zijn echte resultaten geboekt.’
 
De concrete doelstelling van een zoutreductie van 10% in twee jaar is een goed en concreet begin. Consumenten kunnen zo hieraan wennen. Maar het is niet genoeg: na de twee jaar moet het zoutgehalte nog verder teruggebracht worden.
 

Bronnen:

Website Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie
Website Hartstichting
Website Nierstichting
Website Consumentenbond

Deel deze pagina met collega's en vrienden: