Cardiovasculaire Geneeskunde.nl

AHA lanceert anti-e-sigaret campagne met hashtag #QuitLying gericht tegen ‘Big Vape’

Nieuws - 16 nov. 2019

Tijdens een uur lange persconferentie werd de publieke gezondheidscrisis van dramatisch toegenomen aantallen jongeren die e-sigaretten gebruiken besproken en de AHA ‘End the lies youth vaping and nicotine research initiative’ campagne werd gelanceerd. Nancy Brown, CEO van de AHA, benadrukte dat e-sigaretten nu het meest gebruikte tabaksproduct zijn onder jongeren, en 1 op de 4 zegt te vapen. Marketingcampagnes blijven zeggen dat e-sigaretten veilig zijn. Mariell Jessup, Chief Science and Medical Officer van de AHA, merkte op dat we ongeveer 60 jaar geleden in dezelfde situatie waren, namelijk dat de samenleving gebombardeerd werd door reclames met de boodschap dat traditionele sigaretten veilig waren, of zelfs gezond.

Hoewel de bewijsvoering over effecten van e-sigaretten roken relatief klein zijn, is het negatieve effect van nicotine wel degelijk duidelijk. De meeste e-sigaretten bevatten nicotine. Van nicotine is bekend dat het een neurotoxine is. Dit is met name problematisch in jongeren, bij wie het brein nog in ontwikkeling is. E-sigaretten stoten een aerosol uit, wat vaak ten onrechte gezien wordt als waterdamp, met fijnstof. Veel van deze deeltjes bevatten uiteenlopende hoeveelheden toxische chemicaliën, die in verband gebracht zijn met hart- en respiratoire ziektes en kanker.

AHA heeft al inspanningen verricht om het effect van smaakstoffen te onderzoeken. Sommige lijken toxisch te zijn voor het endotheel na acute blootstelling; dat belooft weinig goeds voor chronische blootstelling.

Robert Harrington, de huidige president van de AHA, presenteerde de reactie van de AHA op deze gezondheidscrisis. Ze starten een campagne die rust op meerdere pilaren: initiatieven gericht op uitgebreide wetenschap, publiek beleid en gemeenschappen, alle met het doel om de urgente epidemische en publieke gezondheidscrisis van vapende jongeren aan te pakken. Tot 20 miljoen dollar is beschikbaar voor basaal, klinisch en populatieonderzoeksprojecten, zowel met translationele als interventionele benaderingen. AHA heeft hiaten in de bewijsvoering geïdentificeerd, alsmede in beleid en bewustwording op scholen en in de gemeenschap, die moeten worden geadresseerd om de epidemie een halt toe te roepen. Tijdens de Presidentiële Sessie op zondag, zal de oproep voor onderzoeksvoorstellen worden geopend. De deadline voor inzending is in januari, en de voorstellen zullen snel worden beoordeeld.

In aanvulling op het stimuleren van onderzoek, zal AHA aan beleid werken op diverse niveaus van overheid (lokaal, staat en federaal), en ze zullen erop aandringen bij de FDA dat tabak met smaakstoffen van de markt gehaald moet worden en aan dezelfde regelgeving onderhevig moet worden als traditionele sigaretten. Scholen worden gezien als ‘ground zero’ in de aanpak van deze epidemie. Niet alleen zullen inspanningen worden gericht op het betrekken van leerlingen in de Kids’ Heart Challenge, ook docenten en educatie-leiders zullen erbij worden betrokken via een forum van schoolhoofden. Evidence-based oplossingen moeten aan scholen worden aangeboden. De campagne wil de feiten over dat vapen niet veilig en onschadelijk is overbrengen op kinderen en ouders, als een tegen-narratief voor de leugens van ‘Big Vape’.

‘Big Vape’ wordt ervan beschuldigd dezelfde marketingstrategieën in te zetten als ‘Big Tobacco’, om een nieuwe generatie verslaafd te maken aan nicotine. Dit lijkt met name het geval te zijn voor kwetsbare groepen in de samenleving, wat hun gezondheidssituatie verder verslechterd. De veelheid aan smaakstoffen lijkt specifiek aantrekkelijk voor tieners. Jongere kinderen kiezen met name fruit- en dessertsmaken, en oudere jeugd is meer aangetrokken tot mint- en fruitsmaken. Twee jonge meiden die ook aanwezig waren tijdens de persconferentie, doen mee met de campagne. Zij deelden dat vaping op hun high schools overal te zien is. Soms stiekem in de toiletten, soms meer zichtbaar op de gang. Leerlingen zijn zich duidelijk niet bewust van waar ze zichzelf aan blootstellen.

Daarom is de slogan van de campagne #QuitLying, gericht tegen ‘Big Vape’. De website plaatst feiten naast de veelgehoorde leugens.

- Onze verslaglegging is gebaseerd op de informatie die beschikbaar is gesteld tijdens de AHA Scientific Sessions 2019 -

Lees onze samenvatting van een recent review met bewijsvoering over effecten van e-sigaretten Bekijk een video van dr. Jessup, Chief Science en Medical Officer van de AHA over dit onderwerp

Deel deze pagina met collega's en vrienden: