Cardiovasculaire Geneeskunde.nl

HFA publiceert een position paper over SGLT2 remmers in hartfalen

Nieuws - 15 juli 2020

In deze position paper door de Heart Failure Association (HFA) van de ESC worden klinische trial bevindingen samengevat en behandeling van HF met SGLT2i wordt besproken. Verder worden mogelijke biologische mechanismen en effecten van SGLT2i in HF beschreven. Deze huidige position paper is een uitbreiding op de 2019 documenten.

SGLT2 remmers hebben voordelige effecten laten zien op ziekenhuisopname voor HF, aangetoond in CV uitkomsten trials in T2DM patiënten gedurende het laatste decennium. Meer recent liet de DAPA-HF trial zien dat dapagliflozine reductie van verslechterend HF of CV sterfte gaf in vergelijking met placebo in patiënten met chronisch HF met verminderde ejectiefractie (HFrEF), met of zonder T2DM. Aanvullende trials zijn momenteel gaande of bevindingen worden binnenkort gerapporteerd over SGLT2i behandeling in HFrEF patiënten of patiënten met behouden ejectiefractie (HFpEF).

Vind de position paper online op Eur J Heart Fail Zie ook video met prof. Rudolf de Boer

Deel deze pagina met collega's en vrienden: