Cardiovasculaire Geneeskunde.nl

Supermarkt- en web-gebaseerde interventie verbetert naleving van het DASH-dieet

Nieuws - 4 apr. 2022

A Multisite, Randomized, Controlled Trial Of A Supermarket And Web-based Intervention Targeting Nutrition For Cardiovascular Risk Reduction (SuperWIN)

Gepresenteerd op ACC.22 door Dylan Steen (Cincinnati, OH, VS)

Introductie en methoden

Drie van de vier Amerikanen hebben een slechte kwaliteit van hun dieet. Innovatie is nodig om het gat te dichten tussen richtlijnen en wat er gebeurt in gemeenschappen in het echte leven.

In de SuperWIN studie werden 247 volwassen patiënten in een eerstelijnszorgnetwerk die ten minste 1 CV risicofactor hadden en regelmatig winkelden bij een Kroger supermarkt (een grote VS supermarkketen) geïncludeerd. Ze waren geen online Kroger winkelaars en waren bereid om het DASH-dieet te volgen.

Ze ontvingen medische voedingstherapie gedurende 1 educatiebezoek en werden daarna gerandomiseerd (in een 1:2:2 ratio) naar strategie 1 (6 educatiebezoeken over dieet), strategie 2 (6 educatiebezoeken over dieet met training over online winkelen) of de controlegroep (geen verdere educatie over dieet). Studiebezoeken werden uitgevoerd in de voorkeursupermarkt van de patiënten.

De controle groep werd voorzien van data over hun eigen dieet door de diëtiste tijdens het educatiebezoek (verbeterde controle). In de strategie 1 groep kwamen deelnemers terug voor 6 “in de gangpaden” educatiesessies. De sessie werd ondersteund door hun eigen data over aankopen. Strategie 2 bestond uit dezelfde 6 educatiesessies als in strategie 1 met de toevoeging van een stapsgewijze introductie en training over online winkelen.

Primaire eindpunt was de DASH-score (een meting van de naleving van het DASH-dieet). Twee testen voor DASH-score verandering (van baseline tot 3 maanden) werden uitgevoerd: strategieën 1 en 2 versus controle, en als P<0.05 dan strategie 2 versus strategie 1.

Follow-up was op 3 en 6 maanden.

Resultaten

Conclusion

SuperWIN levert bewijsvoering voor interventies in moderne supermarkten en detailhandel-gebaseerde klinieken; voor online winkelen en voedingsapplicaties; en voor automatische, elektronisch verzamelde aankoopdata om gezondheidszorginterventies te sturen.

Steen zei: “We worden geconfronteerd met veel uitdagingen op het gebied van publieke gezondheidszorg, zonder geweldige oplossing om ze aan te pakken. We moeten nadenken over hoe we het bereik van moderne gezondheidszorgsystemen kunnen uitbreiden naar de gemeenschappen en de diensten beter kunnen verlenen waar mensen wonen”.

“Uiteindelijk was SuperWIN mogelijk gemaakt door een unieke onderzoekssamenwerking en de hoop is dat met de explosie van detailhandel-gebaseerde zorg meer wetenschappers zullen starten om samen te werken met detailhandelaren om de bewijsvoering voor de verandering die nodig is in ons zorgsysteem te vormen”, concludeerde Steen.

Discussie

De discussant Prof. Eileen Handberg (Gainesville, FL, VS) was erg enthousiast over deze studie, omdat er veel potentie is. Van het perspectief van primaire preventie, heb je met deze interventie de mogelijkheid om gedrag te veranderen in de supermarkt omdat kinderen vaak met hun ouders gaan winkelen.

De uitdaging volgens Handberg is om de onderbedeelde en ondervertegenwoordigden die bij verschillende supermarkten winkelen te bereiken. “We moeten nadenken over samenwerkingen over het hele spectrum van supermarkten. En ook over hoe we gedrag op de lange termijn veranderen, aangezien 3 maanden niet zo lang is”.

Verder zullen interventies mogelijk meer intensief moeten zijn om veranderingen in bloeddruk en gewicht te zien om CV risico te verlagen. Maar er is een mogelijkheid hier, zei ze, aangezien meer mensen online zijn gaan winkelen door COVID. Betekenisvolle samenwerkingen zijn nodig om de juiste strategie te vinden zodat mensen gezondere levens gaan leiden.

-Onze verslaglegging van ACC.22 is gebaseerd op de informatie die beschikbaar is gesteld tijdens het congres-

Deel deze pagina met collega's en vrienden: