Elektrische auto’s veilig voor patiënten met pacemaker/ICD

Elektrische en magnetische velden opgewekt door gebruik of opladen van elektrische auto’s hadden geen invloed op de functie of programmering van geïmplanteerde elektronische hartdevices.

Electric Cars and Electromagnetic Interference With Cardiac Implantable Electronic Devices: A Cross-sectional Evaluation
Literatuur - Lennerz C, O'Connor M, Horlbeck L, et al. - Ann Intern Med. 2018; published online ahead of print

Introduction en methoden

Geïmplanteerde electronische hartdevices, zoals pacemakers en implanteerbare cardioverter defibrillators (ICD) kunnen beïnvloed worden door elektromagnetische interferentie (EMI), dat remming van pacing kan veroorzaken, of onterechte levering van een shock, of herprogrammering van het device. Elektrische auto’s zijn een mogelijke bron van EMI, maar voldoende veiligheidsdata ontbreken ten aanzien van of hun gebruik beperkt zou moeten worden in patiënten met pacemakers/ICDs.

Deze studie beoogde daarom te bepalen of elektrische auto’s EMI veroorzaken en als gevolg daarvan pacemaker/ICD verstoring. Hiertoe werden patiënten met een pacemaker/ICD, die optimaal geprogrammeerd waren om EMI volgens vaststaande protocollen te detecteren [1], getest tijdens gebruik van een elektrische auto, in drie stappen:

  • deelnemers zaten voorin de auto terwijl de auto op een lopende testband reden, om de sterkte van het magnetische veld in en om de auto te meten,
  • deelnemers laadden dezelfde auto als waarin ze hadden gezeten op, om de sterkte van het magnetische veld langs de laadkabels te meten,
  • onderzoekers reden de auto’s op publieke wegen, om de sterkte van het magnetische veld in de auto tijdens het rijden op de weg te meten.

Er werden geen hybride auto’s getest. Deelnemers met verdenking op een slecht functionerende lead/sensor or minder dan 3 maanden resterende pacemaker/ICD batterij-lading werden geëxcludeerd van analyse.

Belangrijkste resultaten

  • Veldsterkte was doorgaans het hoogst tijdens laden (30.1-116.5 μT) en nam toe met de laadstroom.
  • Blootstelling tijdens laden was ten minste een orde van grootte groter dan de blootstelling gemeten binnen 5 cm van de pacemaker/ICD in de bijrijdersstoel (2.0-3.6 μT).
  • Veldsterkte verschilde niet tussen de voor- en achterstoelen. Piek-veldsterkte gemeten buiten de auto’s varieerde tussen de waarden gemeten tijdens laden en die gemeten in de auto tijdens het testen.
  • Veldsterkte gemeten in de auto tijdens het rijden op de weg was vergelijkbaar met die gemeten tijdens de lopende-bandtest.
  • Er waren geen episodes van teveel of te weinig detectie door de lead, onterechte pacing of remming van pacing, of herprogrammering van het device (incidentie van EMI: 0%, 95%CI: 0%-3.4%).

Conclusie

Elektrische en magnetische velden opgewekt tijdens gebruik of opladen van elektrische auto’s had geen invloed op de functie of programmering van pacemakers/ICDs. Elektrische auto’s lijken veilig voor patiënten met een pacemaker/ICD, en er is op basis van deze studie geen aanleiding voor beperkingen van het gebruik van deze auto’s door patiënten met een pacemaker/ICD.

Referenties

1. Jilek C, Tzeis S, Vrazic H, et al. Safety of screening procedures with hand-held metal detectors among patients with implanted cardiac rhythm devices: a cross-sectional analysis. Ann Intern Med.2011;155:587-92.

Vind dit artikel online op Ann Intern Med.

Registreren

We zijn blij te zien dat je geniet van CVGK…
maar wat dacht u van een meer gepersonaliseerde ervaring?

Registreer gratis